Υπόγεια υδραυλικά έργα και διάδρομοι χιλιομέτρων κάτω από την Εθνική οδό.



Υπόγεια υδραυλικά έργα 
και διάδρομοι χιλιομέτρων 
κάτω από την Εθνική οδό.



Εισαγωγή

Η Οδοποιία, η χάραξη και η κατασκευή των δρόμων δηλαδή, ανέκαθεν ερχόταν αντιμέτωπη με το θέμα της διευθέτησης των υδάτων, είτε των βρόχινων είτε των επιφανειακών. Για την λύση των υδραυλικών αυτών θεμάτων που προκύπτουν οι οδοποιοί, ήδη από την αρχαιότητα, σχεδιάζουν και υλοποιούν γέφυρες, οχετούς και τεχνητούς αύλακες για την εξομάλυνση της ροής των υδάτων και την εξασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας του οδοστρώματος. Με αυτό το τρόπο, όσο καλύτερη υδραυλική μελέτη έχει γίνει τόσο πιο πολύ το οδόστρωμα συντηρείται σε καλή κατάσταση, με τα ατυχήματα και τα κόστη συντήρησης να ελαχιστοποιούνται.

Στο παρόν άρθρο ταξιδεύουμε σε 2 τέτοια υπόγεια υδραυλικά έργα στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων του Νομού Κορινθίας. Πρόκειται για δυο από τα μεγαλύτερα σε μήκος υπόγεια τεχνικά υδραυλικά έργα, μήκους δύο χιλιομέτρων το ένα και ενός χιλιομέτρου το άλλο, που βρίσκονται κάτω από την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου.



Τα υπόγεια υδραυλικά τεχνικά έργα της Εθνικής Οδού (Τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος)


Η Νέα εθνική οδός Αθηνών – Κορίνθου

Η Νέα εθνική οδός Αθηνών – Κορίνθου, αποτελεί τμήμα σήμερα της Ολυμπίας Οδού. Η Ολυμπία Οδός είναι ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα, μήκους 201,5 χλμ. Είναι το δυσκολότερο έργο που γίνεται σήμερα στη χώρα γιατί είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που ένα μεγάλο τμήμα του, η Κορίνθου - Πατρών, κατασκευάζεται ενώ ταυτόχρονα είναι σε λειτουργία. 



Η Νέα εθνική οδός κατασκευάστηκε στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου της χώρας τη δεκαετία του 1960. Τα έργα για την κατασκευή της ξεκίνησαν το 1960 ενώ τα εγκαίνιά της πραγματοποιήθηκαν στις 11 Νοεμβρίου 1962, σε τελετή στον κόμβο Ελευσίνας. Το μήκος της οδού είναι 80,5 χιλιόμετρα. Την ημέρα των εγκαινίων παραδόθηκε στην κυκλοφορία όλη η νέα οδός από την Αθήνα έως την Κόρινθο, με εξαίρεση το τμήμα Μέγαρα - Κινέτα, στο οποίο οι εργασίες κατασκευής καθυστέρησαν να ολοκληρωθούν. Το τμήμα Μέγαρα - Κινέτα παραδόθηκε στην κυκλοφορία το φθινόπωρο του 1964.



Το πλάτος του πρώτου οδοστρώματος της οδού ήταν 14 μέτρα, δηλαδή ένας κλάδος διπλής κατεύθυνσης (τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας σε επαφή). Εξαίρεση αποτέλεσε το τμήμα Δαφνί - Ελευσίνα, που κατασκευάστηκε με διατομή αυτοκινητοδρόμου (δύο ξεχωριστοί κλάδοι κυκλοφορίας με νησίδα στη μέση, συνολική διατομή 22 μέτρα), καθώς κι ένα μικρό τμήμα μήκους 5,2 χιλιομέτρων στην περιοχή της Κακιάς Σκάλας, που κατασκευάστηκε επίσης με διατομή αυτοκινητοδρόμου. Η οδός αρχικά έλαβε τον χαρακτηριστικό αριθμό E92 (ως τμήμα της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής αρτηρίας), ενώ αργότερα (με την επαναρίθμηση του συστήματος ευρωπαϊκών αρτηριών) έλαβε τον χαρακτηριστικό αριθμό E94, που διατηρεί μέχρι και σήμερα.


Τεχνικές δυσκολίες στην Νέα εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου

Κατά τη διάρκεια κατασκευής της οδού αντιμετωπίστηκαν σοβαρές δυσκολίες (τεχνικής φύσεως και μη). Ειδικά για τις απαλλοτριώσεις, απαιτήθηκε η έκδοση 180 δικαστικών αποφάσεων που αφορούσαν πάνω από δύο χιλιάδες ιδιοκτησίες και η καταβολή των ανάλογων αποζημιώσεων. Επίσης, χρειάστηκε να εκτελεστούν αντιπλημμυρικά έργα για την προστασία της οδού και των γύρω περιοχών, καθώς και να μετατοπιστεί κατά περίπτωση η σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών - Κορίνθου. 

Τα αντιπλημμυρικά αυτά έργα περιλάμβαναν, διευθετήσεις και οριοθετήσεις ρεμάτων και κατασκευή οχετών επιφανειακών και υπογείων. Κατά τόπους, λόγω της γειτνίασης με την Παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών - Πατρών αλλά και με την σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών - Κορίνθου τα δίκτυα απορροής των υδάτων γινόντουσαν ένα σύμπλεγμα το οποίο ξεκινούσε από τα ανάντι των έργων αυτών και έφτανε μέχρι και την θάλασσα. 

Οι διαφορετικές τεχνικές δυσκολίες κατά τόπους αλλά και οι μετέπειτα διαπλατύνσεις της οδού επέβαλλαν πέρα από τις διαπλατύνσεις αυτών των υδραυλικών κατασκευών στην ύπαρξη διαφορετικών τύπων διατομών αλλά και υλικών κατασκευής στα υπόγεια αυτά έργα. Παραδείγματα τέτοια φαίνονται ξεκάθαρα στις φωτογραφίες ακολουθούν:











Τα δυο μεγαλύτερα συμπλέγματα υδραυλικών οχετών στην Εθνική Οδό [συνολικού μήκους τριών (2+1) χιλιομέτρων]

Το έτος 2010 μια παρέα συναδέλφων Τοπογράφων (Τίμος, Δημήτρης, Άγγελος, Νίκος, Βαγγέλης, Αλέξανδρος, Γιώργος) ασχοληθήκαμε με την καταγραφή και την αποτύπωση όλων των υπόγειων αυτών τεχνικών έργων από την Ελευσίνα μέχρι την Κόρινθο. Έτσι είχαμε την ευκαιρία να μπούμε και να μετρήσουμε όλα αυτά τα έργα με Τοπογραφική ακρίβεια. 









Από τα δεκάδες τεχνικά που επισκεφτήκαμε 2 ξεχώρισαν για την πολυπλοκότητα αλλά και για το μέγεθος τους. Τα δυο αυτά συμπλέγματα, το σύμπλεγμα "Α" και το σύμπλεγμα "Β" όπως τα ονομάσαμε παρουσιάζουμε εδώ.



Το σύμπλεγμα "Α"

Το σύμπλεγμα "Α", συνολικού μήκους ενός χιλιομέτρου, βρίσκεται στην περιοχή των διυλιστηρίων των Αγίων Θεοδώρων ανάμεσα στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων και των διοδίων. Όπως φαίνεται και στον χάρτη που παραθέτουμε πρόκειται για μια υπόγεια συμβολή 4 ρεμάτων, τα οποία έρχονται ανάντι της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών - Κορίνθου, περνούν κάτω από την Νέα εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου καθώς και από την Παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών - Πατρών και συμβάλλουν κατάντι της Παλαιάς Εθνικής όπου με κοινή διευθέτηση εκβάλουν τα νερά τους στην θάλασσα.








Το σύμπλεγμα "Β"

Το σύμπλεγμα "Β"συνολικού μήκους δυο χιλιομέτρων, βρίσκεται στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, 3 χιλιόμετρα περίπου πριν την έξοδο για τον ομώνυμο οικισμό, όπως ερχόμαστε από Αθήνα. Όπως φαίνεται και στον χάρτη που παραθέτουμε, πρόκειται για ένα σύμπλεγμα που περιλαμβάνει διευθετήσεις 2 ρεμάτων, μια υπόγεια διάβαση πεζών καθώς και παράλληλους σε μεγάλο μήκος με την Εθνική οδό, υπόγειους οχετούς απορροής υδάτων. Όλα αυτά τα τεχνικά υδραυλικά έργα συμβάλλουν κατάντι της Νέας εθνικής οδού Αθηνών – Κορίνθου και με υπόγεια διευθέτηση περνούν κάτω από την Παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών - Πατρών και τελικά εκβάλουν τα νερά τους στην θάλασσα.












Επίλογος

Τα συγκεκριμένα τεχνικά έργα είναι ανοιχτά και οποιοσδήποτε μπορεί να τα επισκεφτεί και να ζήσει έτσι μια μικρή περιπέτεια. Προτείνουμε όμως κανείς να μην επιχειρήσει επίσκεψη εκεί χωρίς ειδικό εξοπλισμό και συνοδεία από κάποιον έμπειρο σε υπόγειες εξερευνήσεις, καθότι οι κίνδυνοι είναι αρκετοί, όσο και αν δεν φαίνονται εξ αρχής.


________________________________________________________________________

Σύνταξη άρθρου:

Θεοδοσόπουλος Δημήτρης, Αγρονόμος - Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π.

Ομάδα πεδίου - αποτύπωσης:

Τίμος ΜπούνιαςΑγρονόμος - Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π.
Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος - Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π.
Άγγελος ΜατθαίουΑγρονόμος - Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π.
Αλέξανδρος Φαχαντίδης, Μηχανικός Τοπογραφίας
Νίκος ΠανώριοςΜηχανικός Τοπογραφίας
Γιώργος Βενιζέλος, βοηθός Τοπογράφου και
ο Βαγγέλης, βοηθός Τοπογράφου

Στις εργασίες γραφείου βοήθησε και η:

Δέσποινα Ανδρουλάκη, Αγρονόμος - Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π.


Σχόλια